Palvelut

Psykofyysinen fysioterapia

Psykofyysinen fysioterapia on fysioterapian erikoisala, jossa lähtökohtana on nähdä ihminen kokonaisuutena. Keho ja mieli toimivat yhdessä ja vaikuttavat toinen toisiinsa. Psykofyysistä fysioterapiaa suositellaan erityisesti seuraavissa tilanteissa:

• pitkittynyt tai krooninen kipu, alaselkäkipu
    • migreeni, fibromyalgia, endometrioosi
    • stressi, ahdistus, ahdistuneisuushäiriö
    • jännitys, paniikkioireet, paniikkihäiriö
    • toiminnalliset häiriöt, toiminnallinen hengityshäiriö
    • unettomuus, unihaasteet
    • palautumisen haasteet, uupumus tai alkavat oireet, sopii myös ennaltaehkäisyn tueksi
    • masennus, alakuloisuus
    • syömishäiriöt (esim. ahmintahäiriön, Binge Eating Disorder, kuntoutus)
    • kehonkuvan eheyttäminen
    • kehotunnetaitojen ja itsemyötätunnon parantaminen, omien rajojen kirkastaminen
    • traumat, PTSD (traumaperäinen stressihäiriö)

Lue lisää psykofyysisestä fysioterapiasta.

Tuki- ja liikuntaelinfysioterapia

Onko sinulla esimerkiksi:

• niska-hartiavaivoja,
    • olkapääkipua,
    • tennis-/golfkyynärpääoiretta,
    • niskakipua,
    • selkäkipua tai
    • huimausta?

Haastattelun ja fysioterapeuttisen tutkimisen avulla selvitetään oireen syytä, saat löydösten perusteella täsmäharjoitteet esim. liikkuvuuden, kehon hallinnan ja hahmotuksen parantamiseksi. Manuaalinen käsittely on tarvittaessa tukena kireyksien lievittämisessä, myös Neurosonic-hoito voi olla avuksi. Taustalla vaikuttaa psykofyysinen viitekehys.

Sensomotoriikka ja refleksit

Päälle jääneet primitiivirefleksit voivat aiheuttaa hermoston epätasapainotilaa, jota voidaan kuntouttaa erilaisilla avustetuilla ja itse tehtävillä harjoituksilla. Harjoittelusta voivat hyötyä kaiken ikäiset, niin lapset kuin aikuisetkin!

Sensomotorinen epätasapainotila voi ilmetä esim.

• oppimis- ja keskittymisvaikeuksina
    • haasteina hienomotoriikassa, kömpelyys
    • adhd -oireina, vaikeus olla paikallaan
    • kehon jäykkyytenä tai velttoutena
    • silmä-käsi-koordinaatiohaasteet, käsien ja jalkojen yhteistoiminnan haasteet
    • impulsiivisuus, tunne-elämän haasteet
    • vaatteiden kiristys (tai esim. saumat haittaavat)
    • yökastelu (lapsilla)
    • alentunut stressinsietokyky, uupumisherkkyys, uniongelmat
    • kipuja, loukkaantumisherkkyyttä
    • ym.

Psykofyysisessä fysioterapiassa voidaan testata hermoston tilaa ja tasapainottaa hermostoa. Lue lisää: Sensomotoriikka ja refleksit

Psykofyysinen painonhallinta

Psykofyysinen näkökulma sopii loistavasti myös painonhallinnan tueksi. Psykofyysisessä fysioterapiassa voidaan vahvistaa esimerkiksi kehotunnetaitoja, eheyttää kehonkuvaa ja harjoitella joustavaa suhtautumista syömiseen.

Stressin ja palautumisen merkitys korostuu, kun halutaan tehdä elintapojen muutoksia. Stressireaktiossa ruoansulatus hidastuu ja ravintoaineiden imeytyminen huononee. Stressi aiheuttaa hormonaalisia muutoksia, esim. stressihormoni kortisoli on tutkimuksissa yhdistetty ruokahalun lisääntymiseen, sokerinhimoon ja keskivartalolihavuuteen.

Psykofyysisessä fysioterapiassa on monenlaisia keinoja edistää palautumista ja vähentää stressiä. Lisäksi voidaan hyödyntää aineenvaihduntaa ja nestekiertoa vilkastuttavaa Neurosonic-hoitoa.

Varaa aikasi psykofyysiseen fysioterapiaan ja kirjoita lisätietoja-kenttään esim. ”tukea painonhallintaan”.

Lue lisää psykofyysisestä painonhallinnasta.

Neurosonic

Neurosonic-hoito on kehitetty erityisesti rentoutumisen, unen ja palautumisen edistämiseen. Matalataajuinen värähtely lievittää tehokkaasti stressiä, sillä se vaikuttaa suoraan autonomiseen hermostoon. Sillä voi olla hyviä vaikutuksia myös mm. kivunhoidossa ja aineenvaihdunnassa. Neurosonic-hoidot voivat olla osa psykofyysistä fysioterapiaa tai voit tulla myös pelkkään Neurosonic-hoitoon.

Lue lisää Neurosonic-hoidosta.

Omaishoidon palveluseteli

Yritys on Etelä-Karjalan hyvinvointialueen omaishoidon palvelusetelituottaja. Mikäli toimit läheisesi omaishoitajana tai olet  itse omaishoidettava, voi fysioterapian maksaa EKHVA:n omaishoidon palvelusetelillä.

Psykofyysinen kuntoutus sekä tuki- ja liikuntaelinsairauksien kuntoutus. Kotona asumisen tukeminen, kunnon ylläpitäminen ja parantaminen, niin fyysisen kuin psyykkisen hyvinvoinnin tukeminen.

Voit tulla toimipisteelleni Harapaiseen (vastaanotto sijaitsee 2. kerroksessa, kuljettavana on kahdet portaat), teen mielelläni myös kotikäyntejä. Teen omaishoidon palvelusetelillä ostettavan fysioterapian kotikäyntejä seuraavien kuntien alueella: Imatra, Lappeenranta, Lemi, Luumäki, Ruokolahti, Savitaipale, Taipalsaari.

Kelan vaativa lääkinnällinen kuntoutus

Olen Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen (yksilöfysioterapia) palveluntuottaja vuosina 2023-2024. Psykofyysiseen fysioterapiaan voi hakeutua myös Kelan kautta.

Sinulla voi olla oikeus Kelan tukemaan kuntoutukseen, jos:

• olet alle 65-vuotias
    • sinulla on vamman tai sairauden vuoksi huomattavia vaikeuksia selviytyä arjen toimissa ja osallistua niihin
    • kuntoutuksen tarve kestää vähintään vuoden
    • kuntoutus ei liity välittömästi sairaanhoitoon
    • kuntoutuksen tavoitteet eivät ole hoidollisia, vaan tukevat suoriutumista ja osallistumista.

Tarvitset kuntoutussuunnitelman sinua hoitavalta lääkäriltä ja suunnitelman hyväksynnän julkisesta terveydenhuollosta.

Ota yhteyttä (Fysioahonlaita / Tanja Ahonen) ennen kuntoutukseen hakeutumista.

Lue lisää Kelan vaativasta lääkinnällisestä kuntoutuksesta. Näin haet Kelan kuntoutukseen.

Ryhmätoiminta

Tietoa tulevista ryhmistä päivitetään tähän.

Yhteystiedot

Psykofyysinen fysioterapeutti Tanja Ahonen