EFT-tapping stressinpurkumenetelmä

EFT-tapping menetelmä stressin ja kivun hoitoon

EFT-tappingin (Emotional Freedom Techniques) avulla voidaan voidaan helpottaa oloa ja vapauttaa stressin taakkaa.

Stressi tuntuu kehossa ja mielessä. EFT:ssä huomioidaan samanaikaisesti sekä keholliset että mielen tason ja ajatusten vaikutukset.

EFT-tapping on tunteiden vapauttamis- ja stressinpurkumenetelmä. Siinä yhdistetään akupunktiopisteiden stimulointia kehotietoiseen hyväksyvään läsnäoloon ja terapeuttiseen työskentelyyn. Näin saadaan kehon lisäksi myös mieli mukaan prosessiin.

Prosessi auttaa kohtaamaan hyväksyvästi stressin aiheuttamia tunteita, tuntemuksia, ajatuksia ja asenteita sekä päästämään niistä irti. EFT:llä voidaan työstää esimerkiksi ”tunnejumeja” sekä haitallisia ajatuksia tai asenteita. EFT:llä voi saada apua mm. kivunhoitoon ja esimerkiksi tunnesyömiseen.

EFT:stä on tutkittua näyttöä mm. ahdistuksen ja PTSD:n (posttraumatic stress disorder, traumaperäinen stressihäiriö) hoidossa. EFT rauhoittaa amygdalaa (mantelitumake = pelkokeskus) ja alentaa kortisolitasoja (stressihormoni).

EFT toimii yksilöterapiassa sekä pienryhmätyöskentelynä. Jotta EFT toimisi, sinulla ei tarvitse olla mitään ennakkotietoa aiheesta, riittää, että olet kiinnostunut ja haluat työskennellä itsesi parissa vapauttaaksesi stressin / ahdistuksen / kivun / jännityksen / ajatusoravanpyörän taakkaa.

EFT toimii myös itsehoitokeinona, joten opittuasi yksinkertaisen naputtelusarjan ajatustyöskentelyineen saat itsellesi keinon purkaa stressiä tai jännitystä milloin vain.

EFT-tapping perustuu kehomieliyhteyden vahvistamiseen ja tunteiden vapauttamiseen ja se on yksi psykofyysisen fysioterapian keinoista.

Varaa aika psykofyysiseen fysioterapiaan tai tilaa pienryhmä EFT-teemalla (4-6hlö 90min, 42e/hlö), tiedustele lisätietoja sähköpostitse tanja@fysioahonlaita.fi

Kehotietoisin naputteluterveisin Tanja